2019年6月23日星期日

7大理由全球最宜居城市

遊記去另一國度前,轉轉話題。
最近睇咗呢篇報導。我都搭吓嘴先(紅色)。

原刊於蘋果日報

維也納在美世 (Mercer) 全球城市生活品質排名 (Quality of Living Ranking) 已連續十年排首位,去年又在全球最宜居城市排名 (Global Liveability Index) 中,首度擊敗墨爾本,成為首個奪冠歐洲城市。後者的調查機構「經濟學人智庫 (Economist Intelligence Unit, EIU)」指,排名旨在分析「個人生活在該地方可能面對的挑戰」,維也納在各範疇得分接近全滿。

香港上述兩項排名分別在第 71 位及 35 位。到底維也納比起香港,有甚麼好?為求答案,我走訪奧地利,由一名居於當地超過 30 年的原港人帶領走一圈,眼見為憑。此外又訪問當地出生的人以至來自敘利亞的難民,以確保沒遺漏這城市背後可能存有的陰暗面。
就算是最風光的城市,也應該有陰暗面。應該是吧?
*   *   *
「在維也納真可以安居樂業。平均收入約兩成半用來交租,是為安居;每年出 14 個月糧,每周上班 4 日半至 5 日,是為樂業。一個人,安居樂業以外還能求甚麼?」霍志誠(Andy)說。(office多數都係4日半,星期五下晝唔好expect人哋覆email)
33 年前,Andy 離開香港,遠赴瑞士念書。畢業後在維也納工作。他形容初到維也納的感覺是「好少人、好靚、好安靜,不用很有錢也可以有很高享受。」他最初是做酒店管理。1989 年「蘇東波」後,目睹東歐巨大商機。「那是個好大的市場。剛開放,甚麼都沒有,一如當年中國,所有人都要買東西。」而在 Andy 眼中,維也納正是做東歐生意的最佳地點。既因為毗鄰東歐的地利之便,也是歷史原因使然﹕奧地利德語名叫 Österreich,東方王國之意。她與東歐多國昔日關係深厚。如是他便改行做生意,專攻東歐市場。
生意人,出差多,但去哪裡,仍是覺得維也納最好。「感覺以前和現在也沒甚麼改變,一樣好。」以下是他提及,維也納「宜居」的七個理由﹕
運輸﹕1 日 9 蚊港紙任搭 上車無須拍卡
遊客初到維也納,坐車往往困惑﹕閘口呢?驗票機呢?香港輕鐵最少還有拍卡機,然而在維也納,乘客卻是上車便坐,下車也不用嘟卡之類,彷彿不用錢似的。
「因為好多人買年票。地鐵、巴士、電車,任何交通工具都是約 9 元(換算自歐羅,下同)坐一日﹗」Andy 解釋。
原來該市絕大部份交通工具都是由「維也納大眾運輸公司 (Wiener Linien)」營運。用手機 app 即可購買車票。票種繁多,買 24 小時任搭收約 71 元每天,但年票則如 Andy 所言,3,200 港元便能買到。票價低廉,當地人人樂意掏腰包,於是便連拍卡驗票也無必要。雖則說偶爾有人上車抽查,但極少,以記者逗留半個月、每日出入為例,一次也沒遇到過。
「當然亦與民族性有關,在這裡人們是很自律的。」Andy 說。(講到好似因為票價低廉,於是便連拍卡驗票也無必要。其實呢個係民族嘅自律性,以前票價未減時都係冇閘口㗎啦)

醫療﹕治感冒 治癌症 藥費一律每劑 54 元
Andy 有位女性朋友,育有 3 子,從中國移居維也納。有日去醫院驗身,由於不諳德語,因此請 Andy 陪同。驚覺患子宮癌末期,傷心流淚,說孩子才四歲,不能死。Andy 聞言幫她安排公營醫療服務。從確診到做手術,只花了兩個星期。
(呢個可能係個別例子。出面啲化驗所一樣要排, 因為呢度做檢查唔係喺醫院做的。當然冇香港咁誇。我經驗係好多時都要排一個月,想快啲就要自己問多幾間睇吓有冇期。排咁耐其實化驗所又唔係fully booked個喎. 因為呢度有個奇怪制度。化驗所只係畀指定quota畀強制醫保嘅人士。如果你有私人醫保係可以快啲.)
「醫病要快才有用,好似香港,隨時等一年,手術都不用做了。」
故事未完。之後做化療,期間因白血球過低,要打白血球針。Andy 幫忙購買,每劑只要 44 元(現時價格稍升至 54 元)。
「在這裡,甚麼藥都是同樣價錢。傷風感冒、癌症藥、標靶藥、白血球藥,都是一樣。」
出於好奇,他問藥劑師﹕「沒有醫生紙的話,這藥賣幾錢?」藥劑師答﹕「10,600 元。」
房屋﹕藝術家設計豪宅原來是公屋
卡爾馬克思大院 (Karl-Marx-Hof),長 1,100 米,是為世界上最長的單體建築;漢德瓦薩之家 (Hundertwasserhaus),由藝術家漢德瓦薩 (Friedensreich Hundertwasser) 設計,是維也納著名景點。它們有個共通點﹕都是公屋。

維也納公屋歷史悠久,最早可追溯至 1920 年。在香港,公屋私樓大多一目瞭然,但在維也納,除公屋會在外牆標示「Wohnhausanlage der Gemeinde Wien(維也納市住宅)」外,許多與私樓無大差別,甚至更加漂亮。最近,維也納政府出品的「聰明房屋 (SMART)」更設有可動牆壁,配合不同住客需求。
現時全市共有公屋 22 萬戶,住有 50 萬人,佔全市總人口四分一。在香港,公屋平均輪候時間為 5.5 年;而在維也納需時則大約 1 年。(經驗一年係唔可以囉) 每人居住面積平均為 38 平方米(約 410 呎),每戶平均住 2 人。
教育﹕「只要想讀書,一定有得讀」
奧地利全國人口為 882 萬,只比香港稍多,然而大學數目卻有 34 所。當中排名最高的是維也納大學 (維也納大學世界排名比香港差好多),學生人數為 91,715 人。與之相比,就算是人數最多的香港大學,學生也不到 3 萬人。
學位多,競爭少,學生壓力也就沒那麼大,學校也更容易擺脫填鴨式教育。Andy 說,他的女兒在小學、中學,所學大多是日常事物,如花朵與昆蟲的名字、愛護公物、與不同信仰的人和平共處。
學費也不是問題。Andy 女兒現時就讀於公立大學,學費全免,書簿費亦全由政府承擔,每個學期只需要交學生會費 186 元。此外更有每月百多歐羅家庭津貼做零用。
「在維也納,只要你想讀書,就一定有機會讀。」Andy 說。
就算不想讀也行-維也納社會普遍接受年輕人不上大學,走職業訓練路線,如學烹飪、髮型、時裝設計等。「中學畢業後可以報讀自己喜歡的職業學校,不用浪費讀大學的時間。」 (但係就一歲定八十了.冇經驗好難轉行。因為個個都喺有關職業訓練進修咗好多年)
物價﹕普遍比香港便宜 1 成
觀察一個城市物價的最佳方法是去買餸。因此,我隨 Andy 去「城市公園 (Stadtpark)」附近一個市場買午餐材料。

市場不大,僅約一條街,兩旁擺滿小販檔,中間滿是顧客。Andy 在一個賣水果的攤檔停下,抓起一顆士多啤梨吃了試味。他說,這些蔬果大多產自當地,店家就是農夫,隨摘隨賣。他嚐的士多啤梨,一公斤賣 26.5 元。露筍一公斤 44 元、小薯仔一公斤 22 元。
根據網站 NUMBEO 統計,維也納多數生活用品與食材均比香港便宜近 1 至 2 成。部份當地產物如牛奶、葡萄酒,更便宜超過 5 成。也就別談樓價﹕同類型單位,在維也納買一個,香港可以買四個。(要睇買乜囉.有好多嘢都貴過香港嘅)
「如果懂得在哪裡買餸,只要香港一半生活費已足夠。」Andy 說。

打工﹕2 年產假 政府貼錢助求職
維也納母親產子後,一般可放 2 年產假 (奧地利稱為 Karenz),爸爸與媽媽可交替使用。這兩年內企業雖不用支付薪金,但須為員工保留職位。政府會提供每日 140 元生活費,醫療等開支則全免,父母可以安心照顧孩子。(弊處我親身感到。話說公司有人會走,但話咗唔會請人喎. 因為放梗產假嘅同事會返,所以留番個位佢. 佢未返嚟之前,嗰個咗就唔夠人囉)
「在政府而言,也希望有更多小朋友長大後貢獻社會。」
最低工資方面,維也納最低工資約為 8000 元。此外,法例規定僱主一年支付 14 個月薪金,六月尾及十一月尾出雙糧。工作時間方面則限定為每周 38.5 小時。如有 OT,法例規定補水 150%。打工仔不用怕有返工無放工。過勞死之類的事在當地幾乎沒有。
(自願性OT,最多一日做個12鐘。呢個我以前都有講過, 而呢個世界又邊有自願嘅呢。我嘅工種合約係每月有十個鐘OT係冇補水的. 今個月就要被迫OT喇 )
政制﹕總統是鄰居 借膠袋執狗屎
「為何香港特首不是全民投票選出來?這裡選總統我有份,而且他就住我附近。」
此言不假-奧地利總統亞歷山大・范德貝倫 (Alexander Van der Bellen),確實就住在 Andy 附近一座公寓。二人每日早上會在區內狗公園遛狗,不時相遇。Andy 從沒見過他要隨身帶保鑣。
「一次,他的狗大便,恰巧總統沒有膠袋,我說﹕『總統先生,我有膠袋。』」Andy 說。「他還對我講多謝呢。」
有別於極權國家如中國、香港,民主國家政府高官要向選民負責,因此多與民眾關係較好。亦因為有民主,犯錯要下台。最近,奧地利副總理史特拉赫 (Heinz-Christian Strache) 便因涉嫌「通俄」辭職。103 萬市民行出來反對仍能自稱母親?這種事在維也納不可能。
怎做到?高稅率、嚴格營商限制
到底這樣的「天國」是怎樣煉成的?Andy 坦言,奧地利稅率十分高,愈富自然要付更多,稅率最高可達 55%。(我呢啲低收入人士,左扣右扣, 份糧冇咗三成囉)
「因為重稅,賺 8,000 一個月和賺 80,000 一個月的人才可以去同一家醫院,看同一個醫生,吃一樣的藥。」
高稅率和嚴格勞工保障同時也意味著經濟不自由。在香港連續 25 年奪第一的「全球經濟自由度」排名中,奧地利僅獲第 31。
「一間公司老闆,賺 100 萬,扣減所有稅項後可能只剩 20 多萬。」
對商業的嚴格限制還涉及零售﹕一般店鋪規定每周只能開 72 小時,時間只能從早上 6 點開到晚上 9 點,周日必須休息。
「所以我總是強調,不要在這裡做生意。」以 Andy 個人為例,儘管一直從商,但均是做打工仔。更何況,如今是全球化年代,當年維也納就近東歐的商業優勢,已大幅減弱了。
然而他仍無意離開。Andy 坦言熱愛維也納,對他來說,維也納給他的,是一種極其簡單而正常的生活。
「奧地利人家庭觀念重,星期六、日大多留給家人。見朋友的話則在星期一至五,大多是飲杯咖啡,坐兩個鐘。最重要是不用擔心生活﹕我知道女兒永遠有書讀,讀完一定有工作 (咪傻啦,邊有一定㗎。睇你讀邊科啦.好多都搵唔到工㗎。但就唔怕冇錢開飯囉. 因為有失業救濟);生病住院有人埋單;到 65 歲可以有退休金,算我最後 25 年工資平均數一半,一直支付到我離開。不像香港,收 1,300 多元生果金,交租都未夠......(好似我呢啲半途先喺呢度打工,退休時退休金可能唔夠交租㗎)
「香港真有太多我看不過眼的事。現在的政治氣候......香港政府,真的太差。」Andy 嘆道。「我感覺真係有少少唔開心。」

佢呢部份完咗,仲有其他可繼續到網頁閱讀。
 https://thestandnews.com/international/%E4%BD%95%E8%AC%82%E5%85%A8%E7%90%83%E6%9C%80%E5%AE%9C%E5%B1%85%E5%9F%8E%E5%B8%82-%E5%B1%85%E7%B6%AD%E4%B9%9F%E7%B4%8D%E6%B8%AF%E4%BA%BA%E7%8F%BE%E8%BA%AB%E8%A7%A3%E8%AA%AA7%E5%A4%A7%E7%90%86%E7%94%B1/



30 則留言:

  1. 每處地方都有利有弊,隨遇而安。

    回覆刪除
  2. 無論邊度都好,活得開心就夠了。

    回覆刪除
  3. 香港就係咁架啦,永遠覺得外國月亮份外圓,這問題在於一些偏頗傳媒

    回覆刪除
    回覆
    1. 好多時都係你睇我好, 我睇你好. 又唔關傳媒事嘅我認為。

      刪除
  4. 好多時, 都係隔離飯香, 你睇我好, 我睇你好啦

    回覆刪除
  5. 我覺得維也納生話水準都好高啊!不過因香港樓價升得瘋狂,所以樣樣都貴。

    回覆刪除
    回覆
    1. 我覺德香港物價似奧地利啲東歐鄰國。

      刪除
  6. 奧地利香港國王子有同感嗎?

    回覆刪除
  7. 每個國家都有好有唔好,冇可能係天堂咁十全十美,自己鍾意已經好好啦。

    回覆刪除
  8. 3,200港元年票<===如果HK地鐵+巴士有年票我也不介意買...
    如有地方住有足夠社保醫療退休金保障,應大部份人也不介意交多一點稅吧!如一定有14個月糧也可幫補交稅....
    其實即使讀完大學考到什麼專業資格,如有時間再去學一門職訓手藝也很重要...
    HK部份生活洗費確實貴過歐美日好多一線城市!!
    整體生活令人舒適不愁衣食就算是宜居城市吧

    回覆刪除
    回覆
    1. 年票呢樣就真係呢邊平。
      課餘真係要充實吓啲技能。
      車費已經貴過我呢度啦.

      刪除
  9. 好似d食評只係個人口味

    回覆刪除
  10. 個個城市都有好有唔好...次次去旅行肥人都會覺得當地幾好呀...
    就算香港而家變成咁...肥人都覺得香港係我家..Hahahaha!

    回覆刪除
    回覆
    1. 去旅行時我都會留意吓人哋有乜好.

      刪除
  11. 非常同意blog友們意見。:)

    查實每個城市都有利弊,這些報導只可作參考,生活還是需要親身體驗過才知是否合適。當然,能夠在民主社會生活是比較理想(應該係,除非唔係,哈哈)!

    回覆刪除
  12. 我認為一個地方是否宜居,好睇你需要是什麼,人人的需求唔同…

    回覆刪除
    回覆
    1. 基本衣食住行度度嘅人都需要。

      刪除
  13. 搭車咁平,擁有私家車嘅人多唔多?一般住宅大廈有無停車場?
    醫療排隊嗰啲,我估都係睇個病患急唔急啫,係嘛?
    無醫生紙啲藥賣10,600 元,個價錢都好無謂,無醫生紙你比多多錢都無人肯配藥比你㗎啦,除非係黑市 (起碼我度嘅規矩係咁)
    你申請過公屋?未入籍都可以申請?
    每月有十個鐘OT係冇補水的 <-- 但你度啲老闆唔會刻薄到個個月用到盡掛?
    份糧冇咗三成 <-- 點只三成呀,嗰三成喺份糧度扣咗之後,你平時買野,交水電煤氣電話上網費,去旅行住周店,總之所有消費都另外比稅
    半途先喺呢度打工,退休時退休金可能唔夠交租㗎 <-- 總之你做夠25年,退休金其實同其他人都差唔多啫,你都住咗超過十年啦,即係打咗十年工,再挨多15年就得喇 :p

    回覆刪除
    回覆
    1. 私家車擁有率我又真係唔知係幾多喎.新樓先有停車場。
      因為醫院唔做檢查的,照乜照物嗰啲要排㗎。
      講清楚啲係冇強制醫保嘅人.拎住醫生紙買藥係要付全數。
      有居留證嘅歐盟人都可以申請。
      呢個制度我估係唔想你冇嘢做都磨爛蓆開OT。我呢個月係第一次被迫要OT。
      冇錯,仲有服務及銷售稅未計。
      退休金仲睇你以前人工幾多㗎。

      刪除
    2. 退休金仲睇你以前人工幾多㗎 <-- 篇文話只計你最後 25 年工資咋

      刪除

入咗嚟,不如寫幾隻字,留個言啦.